tisdag 5 augusti 2014

Follow your heart


I perioder i livet då man är som mest vilsen och osäker är hjärtat ens viktigaste ledstjärna. Det finns inga instruktionsböcker i världen som kan guida dig genom livet. Visst tar livet sina mest oväntade vägar ibland och visst kan mycket av det som händer kopplas till slumpmässiga val, men i slutänden är det ändå hjärtat som leder en rätt.

Jag har haft jobbiga perioder under mitt 30-åriga liv då jag både varit väldigt vilsen och ledsen. I de stunderna har de peppande orden, de optimistiska fraserna och de tröstande kramarna alltid varit oerhört välkomnade, men där och då har de knappast fått den effekt jag önskat. Jag har försökt att lyssna och ta in alla varma själars stöd. Ändå har det inte hjälpt. Det enda som hjälpt har varit mitt hjärtas röst och de val jag gjort genom att lyssna till det.

Har jag behövt tid att sörja har jag tagit mig tid, har jag behövt sinnesro för att hitta mig själv har jag försökt hitta den och har jag behövt kärlek, energi och inspiration har jag försökt leva varje dag som att det vore min sista. Magkänslan har aldrig övergivit mig och ibland kan den vara så stark att den påverkar mig att ta de mest galna beslut.

Oavsett hur impulsiva de må vara så litar jag ändå till fullo på att det finns någon mening med dem. Följer man inte sitt hjärta så sviker man också en del av sig själv. En väldigt viktig del.

Min hjärtas röst har gjort mig till den jag är idag, såväl med mina svagheter som med mina styrkor. För det är jag oerhört tacksam. Det finns och kommer alltid finnas stunder då magkänslan sviker eller där man gör misstag eller felbedömningar, men då finns det troligtvis en mening med det också. Hjärtat kommer förr eller senare att visa rätt.

Att börja med den här bloggen var ett sådant beslut. Jag har funderat på en blogg i många år, men har varken känt mig redo för det eller varit säker på dess innehåll. Och så en dag för någon månad sedan kändes det bara rätt. Något sade mig att jag var redo. Det var ett tecken. Ett tydligt tecken. Jag vet varken vart det leder eller vad bloggen kommer att betyda för mig, men just nu känns det rätt i hela kroppen. Varför? För jag lyssnade till mitt hjärta. Jag lyssnade på allt som behövde komma ur mig och som behövde skrivas ner i reflektioner.

Jag har tagit flera sådana beslut i mitt liv, ofta på vinst och förlust. Men oavsett vad resultatet har blivit har det gett mig insikter, minnen, möten och erfarenheter som jag aldrig skulle ha velat vara utan. 

Följ ditt hjärta! Det är din bästa vän!

Godnatt! 
Anna


Inga kommentarer: