lördag 2 augusti 2014

Misslyckat köp får nytt liv





Ibland gör man köp som helt enkelt blir så fel. Inte för att saken eller plagget i sig inte är snyggt eller vackert utan snarare för att det inte känns rätt. Den där känslan av att "det där är inte jag". Ofta slutar det då med att man ställer in saken i ett skåp eller gömmer plagget långt inne i garderoben. Allt i tron om att det en gång i framtiden kanske kommer att kännas rätt. Den dagen kommer aldrig....

I våras gjorde jag precis ett sådant köp. Jag som älskar långa bohemiska kjolar blev helt till mig när jag såg Odd Mollys yolt shirt i deras online shop. Glad och nöjd klickade jag hem skjolen i hopp om att ha funnit den perfekta sommarkjolen. Ack så fel jag hade. Kjolen var otroligt vacker och hade säkert suttit perfekt på någon annan, men på mig var den bara fel. Den vackra linningen med pärlprodyr och nitar var fantastisk, likaså spetsmönstret. Men resten...

Med mina långa ben blev den fotsida kjolen en vadlång historia och den trevliga spetsen i nederkant påminde snarare om en gardin i mormors kök. Nej, det kändes inte alls kul. Kjolen har legat i garderoben hela sommaren. Emellanåt har den tagits fram, men lika snabbt lagts tillbaka. Tills häromdagen då jag kom på den brillanta idén att faktiskt kapa av kjolen och göra om den till en mer smickrande längd. När saxen sedan tog sina första klipp i tyget insåg jag att det inte fanns någon återvändo. Jag klippte och nålade, flyttade om spetsar och justerade innertyg.

Den nya, kortare varianten blev underbar. Dock kändes överflödet av tyg som blivit över sådär. Ska man kanske sy ett linne av det här tro? funderade jag för mig själv. Och ett linne blev det, med resår och allt. Men när jag sedan kombinerade ihop linnet med kjolen upptäckte jag ganska snabbt att det hela skulle bli tusen gånger bättre om jag gjorde om de lösa delarna till en klänning.

Och vips så hade den långa kjolen förvandlats till en underbar klänning som jag redan älskar. Den får nu följa med mig på såväl semestrar och grillpartyn som på middagar och picknick.

Tänk så lite som behövdes för att göra något så misslyckat till något så lyckat.   





Love
Anna

Inga kommentarer: