torsdag 14 augusti 2014

Danish designlover


Dessa danskar alltså...

Som den inredningsfreak jag är blir jag helt knäsvag vid bara tanken på dansk design. Såväl svensk som finsk design är vida känd både vad gäller mode och möbler. Det avskalade och strama verkar uppenbarligen tilltala. Jag gillar verkligen den svenska designen, men ibland blir de enkla snitten och formerna alltför abstrakta för min smak. Jag är snarare en sucker för dansk design. På samma sätt som danskarna skiljer sig från både norrmän, svenskar och finländare när det kommer till karisma och uttryck så visas det även i den danska designkulturen. Danskarna är djärvare, mer kontinentala och färgstarka. Mer bohemiska.

Danskarna vågar ta ut svängen och twista till det. Det där lilla extra får mig alltid på fall. Gillar man gypset-stilen har den danska designen mycket att erbjuda och det är bara att ödmjukt buga inför våra duktiga röd/vita grannar i söder. De danska designerna blandar mönster, metaller och material hej vilt och får till de mest underbara kombinationer. 

Flera svenska designers har anammat denna avslappnade och bohemiska, men samtidigt coola och eleganta stil. Däribland Hunky Dory och Odd Molly och det är jag väldigt tacksam för. Mina absoluta favoriter bland danska designers är annars dessa:

Kläder och inredningsdetaljer

Kökstillbehör, kryddor och oljor

Presenter/shop online

En boktips för inspiration är boken om Malene Birger "Life and work". Bläddra och njut! Det här är inspiration så att det heter duga.






Favoritkuddarna och mysigaste filten från Day et Mikkelsen


Favoritkoftan från Malene Birger

Habegär på lampa hos Munthe plus Simonsen
Viva Denmark!

/Anna

Inga kommentarer: