söndag 24 augusti 2014

Not without my jewelry


Är det något som jag alltid försöker köpa med mig hem från resor så är det smycken, i synnerhet vackra armband och ringar. Ibland hittar jag dem i små udda butiker, men många gånger sker de riktiga fynden i souker och på marknadsstånd. Jag älskar att botanisera bland metallerna och att höra historierna om varifrån de kommer eller hur de har tillverkats. Vem har burit dem och vad har de varit med om? 

Smycken finns i alla dess former och metallslag. Jag gillar att variera mig och gillar det mesta, men trivs allra bäst i smycken med etnisk touch. På något sätt blir de så mycket mer personliga. Allra helst om man köper dem under resor. Smyckena blir också trevliga minnen och när jag bär dem tänker jag alltid tillbaka på platsen eller stunden då jag köpte dem eller på personen som sålde dem till mig.

Mina senaste fynd gjordes bland trånga gränder på en souk i Mellanöstern. En av favoriterna som inhandlades var ett handgjort armband i koppar. Först såg jag det inte och trodde mest att det var en rostig metallbit. När jag sedan upptäckte vilken läcker form och vilket fint hantverk som låg bakom den till synes värdelösa metallbiten blev jag intresserad att veta mer. Jag tittade länge och noga på armbandet och frågade sedan mannen i det lilla ståndet varifrån det kom. Med stor inlevelse berättade han sedan att det kom från hans fars beduinby i Jordanien och att kvinnan som bar det var en mycket vacker, men säregen och mystisk kvinna. När jag fick höra berättelsen blev armbandet så mycket mer intressant och jag kunde inte släppa det. Jag förundrades och svindlade vid tanken på vem hon var och när hon hade burit armbandet. Beslutet att köpa den vackra metallen var sedan inte särskilt svårt. Det vackra armbandet är sargat, men otroligt vackert. Ännu vackrare blir det eftersom jag vet dess historia.


Några av mina favoritsmycken som piffar upp vilken vardagslook som helst. Inhandlat på marknader och trevliga små butiker i bla Mexiko, Spanien, Karibien, Turkiet och Förenade Arabemiraten.

Trevlig söndag!

Anna



Inga kommentarer: