onsdag 17 juni 2015

Gypset Nomad fyller 1 år!


För exakt ett år sedan föddes idén med Gypset Nomad. Vad passar väl inte bättre än att fira den på Ibiza, en ö som symboliserar så mycket av det jag gillar och uppskattar, och som verkligen är en plats som andas så mycket Gypset Nomad.

När jag startade bloggen för ett år sedan hade jag inte en susning om vad den skulle utformas till. Jag kastade mig bara ut i det okända, som så många gånger förr. Jag vet fortfarande inte vart resan kommer att ta mig, men har många idéer för vad Gypset Nomad faktiskt skulle kunna bli. Visioner som är större än bloggen. Vi får se var det slutar, men det är härligt att få drömma.

Gypset Nomad är bara ett begrepp, men namnet på bloggen är väldigt viktigt för mig. För det symboliserar så mycket mer än bara bokstäver och genom Gypset Nomad har jag på många sätt hittat mig själv.

Ni känner säkert alla igen er i de där vilsna stunderna. De där tillfällena då man varken är glad eller ledsen, varken sprudlande eller deprimerad. Ändå så vilsen. Men det är inte en vilsenhet där man saknar trygghet eller kärlek. Det är snarare en vilsenhet i vilken roll man har, vem man är, vad man uppskattar i livet och vad man vill.

Jag har alltid varit en impulsiv själ som kastat mig ut i de flesta sammanhang. Det impulsiva draget har gjort att jag fått vara med om de mest udda historierna med de mest udda människorna, från slott till koja. Och det är någonstans där som min vilsenhet också har yttrat sig.

Hela mitt liv har varit tvåbottnat. Jag är född i Stockholm och uppvuxen i Dalarna. Där någonstans i kontrasten mellan stadens brus och skogarnas tystnad formades jag. Jag älskar naturen och den bohemiskt enkla livsstilen på samma sätt som jag älskar kulturen, livet, människorna och pulsen som finns i staden. Det ena behöver naturligtvis inte utesluta det andra, men kontrasterna har alltid känts så stora. Ändå har det alltid varit så naturligt att det är flera olika sidor av mig som person.

Jag kan å ena sidan älska livet med en tjocktröja och löst sittande kjolar på landet och å andra sidan älska att klä upp mig i högklackat och tajta klänningar i stan. Jag har festat med shejker, sovit över på kungliga slottet och varit på bröllop för flera miljontals kronor. Jag har också suttit ner och pratat med uteliggare, intervjuat flyktingar, hängt med hippies och besökt fruktansvärda hemförhållanden. Båda sidor är jag och jag skulle nog må dåligt om jag inte levde med kontrasterna.

Att komma på ett passande namn för bloggen var inte lätt, men jag ville att det skulle symbolisera de två delar som är mitt liv, som format mig och som fortfarande gör det.

Gypset är egentligen en sammansättning av två ord; Gypsy och Jetset. "Gypsettare" är bohemiska globetrotters som gärna åker till läckra resmål runtom i världen, men även om de ställen de besöker har en "jetset-stämpel" så åker de dit för något annat. De söker efter något mer. För mig handlar det ofta om naturupplevelser och där kommer nog min uppväxt på landet in. Jag besöker sällan en plats utan att vilja ta mig ut i naturen och uppleva magiska ögonblick. Jag älskar om stämningen på platsen är bohemisk och avslappnad. Samtidigt vill jag ha de läckra restaurangerna, de vackra butikerna eller de coola ställena. Där kommer stadstjejen in.

Att jag adderade Nomad till bloggnamnet har främst att göra med att Nomad för min tankar till öknens vidsträckta sanddyner. Jag har alltid fascinerats av öknens karavaner och ville få in aspekten av att alltid vara på väg i bloggnamnet. Det betyder däremot inte att jag inte vill ha en fast punkt. För det vill jag. Mitt hem är min borg och utan den fasta punkten skulle jag bli väldigt vilsen, men jag gillar att vara på väg; både fysiskt och psykiskt.

Därför kära bloggläsare, hoppas jag att ni fortsätter att följa mig på min resa. Tack för all uppskattning jag får för bloggen och för att ni får mig att vilja dela med mig av mitt liv och mina tankar.

Lev livet och lev det nu! I morgon kan det vara för sent...
/Anna


Inga kommentarer: