lördag 19 juli 2014

In stercore invenitur- I skräpet skall du finna


Att växa upp i ett kreativ hem har vissa fördelar. Man lär sig nämligen att se möjligheter i de mest otänkbara ting. Att rota i containrar och besöka loppmarknader, övergivna industriområden och skrotupplag var inte ett alltför främmande inslag under min barndom. Många skulle nog tycka att dessa miljöer inte var speciellt lämpade lekmiljöer för barn, men min käre far fostrade oss i andan av det latinska uttrycket In stercore invenitur  (I skräpet skall du finna). Som liten skrattade jag mest åt de galna tingen som släpades hem till vår gård, men med åren har jag insett att det nog påverkat mig mer än jag tidigare trott.
De konstiga materialen, de kastade reservdelarna, de gamla järnvägsmuttrarna och de till synes hemska skrotet förvandlades nämligen ganska snabbt till läckra installationer eller blev en del av häftiga möbler och lampor.
Idag är jag precis som mina föräldrar. Jag är på ständig jakt efter spännande och övergivna ting. Det mest fascinernade är också att tänka på vilken historia de har. I vilket hem har den gamla gramofonen spelat LP-skivor? Från vilka skeppsvrak kommer de gamla ekstockarna? Vem har har drejat det vackra lerkruset? Och från vilket land kommer den gamla brudkistan?
Att komma över eller stöta på övergivna ting är också en spänningshöjare i vardagen. För ett antal år sedan upptäckte jag en gammal skylt från ett anrikt och vackert stadshotell kastad i container. Skylten hade hängt i lobbyn i hotellets foajé och de vackert inristade bokstäverna med namn på hotellets kända pianobar, omtalade festlokal och berömda sviter fick mig att sukta av åtrå. Jag funderade länge och väl på hur jag smidigast skulle få hem den och eftersom skylten var kastad i containern skulle den ju ändå kastas.
Jag tog aldrig med den där skylten från containern. Än idag ångrar jag det beslutet. Den var så otroligt vacker där den låg bland allt bråte...
För ett antal veckor sedan gick jag förbi några så kallade Big Bags i närheten där jag bor. Jag drog ganska snabbt slutsatsen att byggnaden bredvid skulle stamrenoveras för på gatan stod allt från utkastade toaletter till badkar....och så flera orangea Big Bags med krossat klinker. Jag gick förbi de stora säckarna som skulle köras till soptippen och känslan av besvikelse när jag såg de krossade plattorna var total. Men så fanns det en Big Bag...
Lyckan och adrenalinet som infann sig när jag insåg vad som döljde sig inuti var fantastisk. I den till synes anspråkslösa säcken som de flesta bara passerade förbi fanns nämligen ett stort antal plattor av vackert marockanskt klinker.
De flesta plattor var skadade, men det fanns ett antal godbitar. Med murbruk på baksidan förvisso, men ändå. Jag började genast att rota i säcken och efter några minuter hade jag funnit 8 vackra klinkerplattor.
Efter lite omsorg och putsande har det kastade marockanska klinkerplattorna nu förvandlats till vackra grytunderlägg och spännande inslag på min balkong.

In stecore invenitur- var kreativ och lek och glöm inte att det mest förskräckliga miljöer kan bära på glimmande skatter.
Lev och njut!




Anna

Inga kommentarer: