måndag 21 juli 2014

Bienvenue a Hotel Chocolat



Jag minns det som en saga. Det var en ruggig och blåsig höstkväll i Amsterdam för några år sedan. Vinden ven och kylan gjorde gjorde sig minst sagt påmind. De annars så mysiga gränderna i Amsterdam var nu bara kusliga och öde. Jag ville bara hem. Men så plötsligt såg jag skylten "Hotel Chocolat" och dess vackert frostade skyltfönster.

Suktande beundrade jag de underbara chokladtryfflarna och de söta små burkarna när en vänlig själ plötsligt öppnar dörren och bjuder in mig på en kopp choklad. Var han en skänk från ovan tänkte jag för mig själv. Vem bjuder in en frusen stackars kvinna en kulen höstkväll på en gratis kopp choklad? Jo, han. Den stilige konditorn. Jag huttrade och försökte värma mig så gott jag kunde inne i den vackra butiken. I högtalarna spelades gamla jazzpärlor och på väggarna runtomkring mig pryddes hyllorna med vackra chokladkakor. Min förstelnad försvann i det ögonblick konditorn serverade mig den mest utsökta varma chokladdrycken jag smakat. En läcker kombination av kakao, chilli och lite pepparkaka.

Konditorn bad mig att sätta mig på den lilla stolen bredvid kassan. Passionerat började han sedan plocka fram diverse smakprover av choklad i alla dess smaksättningar. Hans entusiasm smittade av sig och efter ett tag var jag helt frälst av hans historier om kakaofält och kakaobönor. Chokladen var fantastisk och jag kunde inte få nog. Innan jag visste ordet av hade jag köpt med mig både den ena och den andra burken kakaopulver och ett otal varianter chokladkakor med vackra dekorationer. Konditorn visste nog mycket väl vad han gjorde när han bjöd in mig den kvällen, men hans välkomnande invit och gästfrihet där mitt i den ruggiga höstkvällen blev ett minne för livet.

Jag vet inte om det var omständigheterna som gjorde att Hotel Chocolat gjorde ett sådant intryck. Choklad- butiker finns det ju gott om världen över och många är både charmigare och mer genuina än Hotel Chocolat. Men de häftiga smakkombinationerna och de vackra förpackningarna får mig alltid att komma tillbaka.

När jag för några veckor sedan var i Köpenhamn snubblade jag över Hotel Chocolat på Ströget. Butiken var inte alls lika intim och charmig som jag minns den i Amsterdam, men chokladen var densamma. Och i kassen med mig hem fick receptboken "Morning to Midnight", en chutney med kreolsk/kakao-smaksättning och en olivolja med chili/kakao följa med. Chutneyn är underbar till ostbrickan eller som en smakförstärkare på hamburgaren och olivoljan ger köttbiten en extra piff. Lovely!








/Anna

Inga kommentarer: