onsdag 9 juli 2014

Dagens lunchtips-Tabbouleh


En dag som denna när sommarhettan i Stockholm verkligen gör sig påmind finns inget bättre lunchtips än en enklare sallad. Tabbouleh är då en favorit. Det finns lika många recept som husmödrar och byar i Arabvärlden, men av alla Tabbouleh jag smakat i mina dagar har aldrig någonsin blivit besviken. Det går helt enkelt inte att misslyckas med denna underbara rätt.

Mitt första möte med Tabbouleh var på en liten familjedriven libanesisk/marrokansk restaurang i Spanien för drygt 10 år sedan och kärleken till rätten var omedelbar. Smakkombinationerna är speciella. Antingen så älskar eller hatar man rätten. För mig blev det direkt en favorit och jag fullkomligt älskar mixen av den fräscha myntan och citronen i kombination med den starka persiljan, kryddpepparn och kanelen.

Tabbouleh är både smakrik och mättande och kan antingen ätas precis som den är eller tillsammans med grillat kött, kyckling eller lamm.

Här kommer min version av Tabbouleh för 2-4 personer.

- 2,5 dl bulgur
- en halv gul lök
- 1 pressad eller finhackad vitlöksklyfta
- en halv gurka
- 6 tomater
- olivolja (ca 0,5-1 dl)
- 1 citron
- Ett knippe mynta (ca 1-2 paket färsk mynta i matbutiken)
- Ett knippe persilja (ca 1 paket färsk persilja i matbutiken)
- Svartpeppar efter smak och tycke (ca 1 krm)
- 0,5-1 tsk salt eller flingsalt
- 1-1,5 krm kryddpeppar (malen eller stött i mortel)
- 1-1,5 krm kanel (malen)

Finhacka lök, vitlök, gurka, tomater, persilja och mynta. Tillsätt sedan olivolja, citronsaft och kryddor. Smaka dig fram och krydda mer efter tycke och smak. Koka upp bulgor och låt svalna. Blanda sedan samman alla ingredienser och servera i en vacker skål. Garnera med ett knippe persilja och voilà så har du en vacker och god sommarrätt.

Trevlig lunch!

/Anna

Inga kommentarer: