torsdag 15 januari 2015

Vardagsmotionens ABC


Januari är troligtvis den månad då allra flest människor tränar. Nyårsklockorna hinner knappt ringa in det nya året förrän folk har sprungit till gymmet, gett sig ut på powerwalks eller rest iväg till fjällen för att åka skidor. Jag är precis likadan själv. Det blir helt enkelt lite för mycket av det goda över jul. Men oavsett hur mycket eller lite man stoppat i sig runt jul och nyår så är det som att det nya året ger ny energi. Ingen vet varifrån den kommer, men kanske vänder man bara blad och vill inleda något nytt. Rensa kroppen och bli lite hälsosammare helt enkelt.

En klok människa har myntat uttrycket: "Problemet är inte vad vi stoppar i oss mellan jul och nyår utan vad vi stoppar i oss mellan nyår och jul". Det är så sant. Ibland finns ju inte orken där och inte heller motivationen. Under hösten hade jag en rejäl dipp när det gällde till vardagsmotion. Något som jag annars brukar vara så peppad för. Sjukdom och annat satte tyvärr käppar i hjulet för det och jag kände genast hur deppig och orkeslös jag blev. Mörkret så här års gör mig dessutom galen. Jag känner mig så instängd och är i sådant behov av ljus, luft och motion. 

Att gå på gym är toppen, men jag behöver även det syre och ljus som man bara kan få genom att röra sig utomhus. I perioder tränar jag enormt mycket, men det går verkligen upp och ner. Däremot är jag duktig på att utnyttja tillfällena i vardagen som ger gratis träning. Vardagsmotion må låta trist, men faktum är att det nog är det enklaste sättet för att komma i form. 

Här är mina fem tips:

1. Cykla eller gå till och från jobbet
Det här är det bästa man kan göra. Jobbar du i stan är det dessutom ofta det smidigaste sättet att ta sig fram. Stadsmiljöer är också tacksamma eftersom man sällan tänker på hur långt man faktiskt går eller cyklar. 

2. Köp bra skor
Ett par bra skor är nyckeln till hållbar vardagsmotion. Har du inte bra skor så kommer såväl rygg som knän till slut att ta skada och det vill man knappast.

3. Krångla inte till det
Det bästa med vardagsmotion är att det är enkelt. Du behöver varken sätta på dig träningskläder eller ha med dig redskap. Det viktiga är att de kläder du bär är bekväma. Oftast räcker det med att byta ut de högklackade stövlarna mot ett par bra gympaskor. Och känns jeansen på tok för tajta, ta med ett par leggings i väskan som du lätt kan byta om till.

4. En schysst playlist
Fixa en härlig spellista på Spotify som du kan lyssna till. Lägg framförallt krut på att hitta låtar som du blir glad av. Då kommer promenaden eller cykelturen att gå ännu snabbare.

5.  Ta olika vägar
Enformighet kan ta död på vilken inspiration som helst. Se istället möjligheterna till att upptäcka något nytt under din tur och gå aldrig samma sträcka två gånger samma dag. Det blir trist i längden. Passa istället på att förbättra lokalsinnet och ta nya gator, sväng av ett kvarter tidigare eller bara stanna och ta en kaffe på ett nytt ställe.





Lycka till!
Heja Beach 2015!

/Anna

Inga kommentarer: