lördag 3 januari 2015

2014- insikternas år


Vissa år är mer innehållsrika än andra. 2014 sållar sig i kategorin- insikternas år. Man brukar ju säga att man blir klokare ju äldre man blir och faktum är att det nog ligger mycket i det. 2014 blev jag 30 år och även om det bara är en siffra så kändes det ändå så skönt. Som att livet föll på plats på något sätt.

Under 2014 lärde jag känna mig själv på ett väldigt härligt sätt. Jag landade och fångade upp sidor hos mig själv som jag hade glömt bort. En viktig aspekt i det var kreativiteten. Jag har alltid varit en väldigt kreativ själ, men de senaste åren har jag inte riktigt lyckats kanalisera det privat. Att jag återupptog mitt målande var en sådan grej, men också att jag startade den här bloggen. Gypset Nomad är bara ett uttryck, men står ändå för så mycket av det jag känner, hur jag lever, vad jag tycker om, vad jag står för och vad som fyller mina tankar.


2014 var ett glädjens år. Förälskelse, kvalitetstid med nära och kära, födelsedagar, spännande resor och vackra sommardagar. Men 2014 var också ett jobbigt år. Hjärtekross, sjukdomar och vänner som mått dåligt och varit vilsna. Jag drabbades av två hemska infektioner i sår under året som delvis gjorde mig bortkopplad från vardagen i nära två månader med många sjukhusbesök som följd. Sådana infektioner är aldrig roliga och gör att man känner enorm tacksamhet över att få vara frisk i övrigt. 2014 var också året då jag som vän fick ta emot det hemska beskedet att min älskade vän drabbats av en elakartad och aggressiv cancertumör. Sådana besked skakar verkligen om en och skär som hemska knivar genom kroppen. Det gör att man återigen blir påmind om hur skört livet är och hur viktigt det är att alltid måna om varandra och den tid vi har tillsammans hur klyschigt det än låter.

2014 var också fyllt med ett antal spännande resor. Jag var på Mallorca, i Mellanöstern, på Mykonos, i Madrid och på franska Rivieran. Alla resor var härliga på sitt sätt och var fyllda med otroligt mycket lycka och glädje. Den mest fascinerande resan var nog dock den till Mellanöstern då jag åkte till Israel bara några dagar innan Gaza-kriget bröt ut. Jag hade väl aldrig kunnat föreställa mig att den resan skulle ruska om mig på det sätt som den gjorde. Ett land som Israel lämnar ingen oberörd. Att å ena sidan njuta av friheten och Medelhavskänslan i Tel Aviv för att i nästa sekund förfäras över de brutala ingreppen som görs på palestinsk mark, de desperata barnens blickar vid muren runt Jerusalem och den ständiga rädsla som är så närvarande. Känslorna blir många och man ruskas om. Landet skulle kunna vara så fantastiskt på alla sätt och vis, men som så många andra länder i världen drabbas det gång på gång av krig, konflikter och hemska människoöden. Det gör mig så ledsen. Allt detta hat. Varför? Vi är alla människor som är lika mycket värda oavsett hudfärg, religiös tillhörighet eller etnicitet. 2014 var ett väldigt mörkt år i världen där flera hundratusentals tvingades på flykt med konfliktens ondaste ansikte som ständig följeslagare, där hundratusentals barn aldrig fick äta sig mätta och där hundratusentals fick se sina liv och sin framtid slås i spillror. Måtte 2015 bli ett ljusare år.

De erfarenheter vi människor bär med oss formar oss till dem vi är. Jag är oerhört tacksam över alla de fina minnen jag har från året som gått, de underbara människor jag mött, de utmaningar jag mötte, den glädje jag hade och den sorg jag gick igenom, men framför allt de insikter som 2014 gav mig. Jag är lyckligt lottad som har en underbar familj och fantastiska vänner, som får leva i ett fredligt land, som får jobba med det jag älskar, som får resa, som har möjlighet att vara kreativ. 


Tack alla ni som var med och skapade mitt 2014!

/Anna


Inga kommentarer: