söndag 1 mars 2015

Historiens vingslag i Alcazaba de Málaga


Ska man besöka någon av Málagas många sevärdheter så är det den gamla moriska borgen, Alcazaba. Att gå in kostar bara några euro och det är det definitivt värt. Avsett någon timme åt att strosa runt bland de kullerstensgångarna och fascineras av den vackra arkitekturen och de gamla vattensystemen. Alcazaba klättrar upp längs en av Málagas kullar och kvällstid lyser denna mäktiga borg upp staden och hamnen likt en varm solnedgång i Sahara. 

Jag har alltid förundrats över gamla historiska byggnader, vilka som levde under tiden då de byggdes, hur deras liv var, hur världen såg ut och vad de hade för drömmar. Jag fascinerats också över den viktiga roll som byggnader likt Alcazaba fortfarande har för nutidens människor. De inger ofta en känsla av trygghet och kulturell samhörighet, en känsla som är väldigt mäktig.

När jag bodde i Málaga låg vår lägenhet strax nedanför Alcazaba. Borgen blev därför en viktig del i min vardag. Jag såg den varje dag på min väg till och från jobbet och besökte ofta utsiktspunkten Gibralfaro som ligger ovanför borgen. Än idag tycker jag att den är lika vacker, både utifrån som inuti. 























/Anna

Inga kommentarer: